I AM  GERTY VOS

 

The subject of today and I am very interested in is ‘identity’.
The continuing strong need to be “someone” and thus “to be different” and at the same time the fear of exclusion. In this work I examine the material and immaterial dimension of identity.
The titles of the works in the series ‘I am’ (Je suis); about ‘I am’ so I exist …. or not without a recognizable identity?

 

Ik ben iemand die houd van de zeggingskracht in woord en beeld. Er ligt zoveel ‘waarheid’ in verborgen die de werkelijkheid kan verhelderen.

En ik ben iemand die houd van de kracht van een helder beeld

Hèt thema van nu en dat mij zeer boeit is ‘identiteit’.

De voortdurende sterke behoefte ‘iemand te zijn’ en ergens bij te horen en tegelijk de angst voor uitsluiting. In dit werk onderzoek ik de materiele en immateriële dimensie van identiteit.

 

De titels van de werken hebben als thema ‘ I am’ ( Je suis); het gaat over  ‘ik ben’  dus ik besta….of niet zonder een herkenbare identiteit?

olieverf op doek 60 x 90
olieverf op doek 60 x 90

‘the blues’ van V&d      

We identificeren ons met merken. In dit werk associeer ik deze merken met de vergankelijkheid ervan.  V&D was in Nederland een begrip. Het warenhuis werd in 1887 opgericht, een merk waarmee je opgroeide: iets waarvan je verwacht dat het er altijd is en zal zijn maar op 31 december 2015 ging de keten failliet.  
De populariteit van dit typische Nederlandse warenhuis nam af. 
Het merk werd steeds meer gezien als ouderwets, gedateerd maar toen het faillissement eenmaal een feit was leidde het kopen van de allerlaatste broeken en bloesjes tot gevoelens van melancholie  en rouw bij personeel en klanten.

Symbool voor vrijheid en rebellie? De vergankelijkheid van de symboliek voor ‘vrijheid’ als identiteit. Een merk is en was bepalend voor de groep waarmee je je identificeerde. Was je een ‘Lee’, een ‘Wrangler’ of een ‘Levi’s’ ? Of zegt je dit al niets ( meer)?
olieverf op doek 60 x 90

blue jeans

Symbool voor vrijheid en rebellie?

De vergankelijkheid van de symboliek voor  ‘vrijheid’ als identiteit.  


Een merk is en was bepalend voor de groep waarmee je je identificeerde.   


Was je een ‘Lee’, een ‘Wrangler’ of een ‘Levi’s’ ?  
Of zegt je dit al niets ( meer)?

 

 

Het werk 'Blue Jeans' is samen met 50 andere werken door de vakjury genomineerd geweest voor de titel 'Schilderij van het jaar 2016'
Het werk 'Blue Jeans' is samen met 50 andere werken door de vakjury genomineerd geweest voor de titel 'Schilderij van het jaar 2016'
Babouche
Babouche
olieverf op doek 90 x 120
olieverf op doek 90 x 120

 

 

I am my memories

Het werk 'my memories' is samen met 50 andere werken door de vakjury genomineerd geweest voor de titel 'schilderij van het jaar 2017'
Het werk 'my memories' is samen met 50 andere werken door de vakjury genomineerd geweest voor de titel 'schilderij van het jaar 2017'
olieverf op doek 60 x 90
olieverf op doek 60 x 90
Alles begint met de witte vlag: De vlag is vooral bekend als vlag van overgave. Soldaten die een witte vlag dragen of ermee zwaaien mogen niet worden aangevallen. Men verwacht van een persoon die de witte vlag draagt, dat hij neutraal blijft en verplicht om niet tot oorlogshandelingen over te gaan. Voor mij is de ( gekleurde) vlag in het algemeen ook een symbool van de behoefte aan identiteit, een middel om een volk te binden en te onderscheiden, aan kleur bekennen en vooral dus behoud van identiteit en ingezet bij angst voor verlies ervan. Zie ook het ‘je suis Charlie’ dat massaal werd ingezet op facebook in de kleuren van de Franse vlag. Een soort van symbolische identificatie met de slachtoffers die zouden staan voor ‘vrijheid’ en het gedeelde gevoel van de bedreiging die vrijheid te verliezen en een protest en strijd voor het behoud ervan. Deze reactie zie ik al een onderdeel van de tijdgeest die zich sterk focust op identiteit. In dit geval erg letterlijk. De witte vlag daarentegen is tegelijk neutraal qua identiteit maar symboliseert ook overgave ( i.t.t. strijd waarmee het kunnen behouden van identiteit lijkt samen te hangen en dat juist niet ‘neutraal’ wil zijn). De ironie is dat wit alle kleur in zich herbergt.
olieverf op doek 144 x 92

 ! am 

 

De witte vlag is tegelijk neutraal qua identiteit maar symboliseert ook overgave in tegenstelling tot de strijd waarmee het kunnen behouden van identiteit lijkt samen te hangen en dat juist niet ‘neutraal’ wil zijn.

 

De ironie is dat wit alle kleur in zich herbergt zonder enige strijd.
 

Soldaten die een witte vlag dragen of ermee zwaaien mogen niet worden aangevallen. Men verwacht van een persoon die de witte vlag draagt, dat hij neutraal blijft en verplicht om niet tot oorlogshandelingen over te gaan.

De witte vlag is bekend als teken van overgave. Islam betekent bijvoorbeeld letterlijk ‘overgave aan God’. Overgave als tegenhanger van afscheiding en onderscheiding.

 

De gekleurde vlag en zelfs de zwarte vlag  creert een ‘eigen’ identiteit en vormt een middel om een volk, een groepering te binden en daarmee symbolisch te onderscheiden van anderen.  

 

Zodra er een angst is voor verlies van identiteit is en een behoefte aan behoud van identiteit en worden identificaties belangrijker.

Zie ook het ‘je suis Charlie’ dat massaal werd ingezet op facebook (over de profielfoto en foto in de kleuren van de Franse vlag). Een soort van symbolische identificatie met de slachtoffers die zouden staan voor ‘vrijheid’ en het gedeelde gevoel van de bedreiging die vrijheid te verliezen en een protest en strijd voor het behoud ervan. Deze reactie zie ik al een onderdeel van de tijdgeest die zich sterk focust op identiteit en angst voor verlies van vrijheid. 

 

← olieverf op 2 doeken 70 x 90  Verkocht

 

OVERIG WERK  Olieverf op doeken van 80 X 80 

                                                                                                                   Verkocht

           olieverf op doekje 25 x 25                                          olieverf op doekje 25 x 35                                                      olieverf op doekje 25 x 25 

close up

Interesse in mijn werk?   Email :  ingesprekmet.gv@gmail.com

Art Groningen 22 -23 september 2018

Art Eindhoven  Klokgebouw , Strijp-S, Eindhoven  14 apr. 2018 tot 15 apr. 2018  

Expositie 23 september -4 november 2017 Parijs Hilton 

Expositie 18 oktober – 25 november 2017  Londen Hilton Park Lane